23 ژوئن 2022 - اگر تا به حال از یک غذای دارای ادویه ی کاری لذت برده اید و رنگ زرد طلایی آن را تحسین کرده اید، می توانید از زردچوبه به خاطر آن تشکر کنید. زردچوبه، یک ماده محبوب در بسیاری از غذاهای آسیایی، چیزی بیش از یک ادویه ی خوشرنگ است. این ماده هزاران سال است که در طب سنتی هند و چین استفاده می شود. امروزه، زردچوبه اغلب به عنوان یک مکمل غذایی توصیه می شود و همچنین به تقریباً همه چیز، از اسموتی گرفته تا چای و شیر و غیره اضافه می شود. آیا زردچوبه چیزی است که باید به عنوان مکمل مصرف کنید؟ آیا به کنترل دیابت شما کمک می کند؟

زردچوبه چیست؟

زردچوبه ریزومی از گیاه Curcuma longa است که از خانواده زنجبیل (Zingiberaceae) می باشد. این گیاه بومی آسیای جنوب شرقی است، جایی که به صورت تجاری آن را پرورش می دهند. این دارو در طب آیورودا و سنتی چین در طول قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، در کتاب «طب گیاهی: جنبه‌های بیومولکولی و بالینی، ویرایش دوم»، اشاره شده است که در طب آیورودا، زردچوبه به تقویت انرژی بدن، رفع نفخ، بهبود هضم، حل کردن سنگ‌های صفراوی، درمان بیماری‌های تنفسی و تسکین آرتریت، کمک می‌کند و حتی با مصرف آن می توانید از شر کرم های انگل خلاص شوید. کشورهای دیگر در جنوب آسیا از زردچوبه به عنوان ضد عفونی کننده برای بریدگی ها و سوختگی ها، تمیز کردن زخم ها، بیماری های پوستی و از بین بردن موها استفاده می کنند.

از نظر آشپزی، زردچوبه به طور گسترده ای به عنوان ادویه در غذاهای آسیایی، خاورمیانه و آفریقایی استفاده می شود. رنگ زرد مایل به طلایی زردچوبه به دلیل وجود کورکومین است که یک ماده فعال با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. زردچوبه به عنوان رنگ نیز استفاده می شود. در واقع، اگر زردچوبه روی لباستان بریزد، لکه می‌شود. همچنین می تواند ظروف پلاستیکی، شیشه ای و سرامیکی را نیز لکه دار کند (سفید کننده یا سرکه می تواند لکه های زردچوبه را از ظروف شما پاک کند).

خواص زردچوبه برای سلامتی چیست؟

قدرت زردچوبه برای بهبود سلامتی در کورکومین آن نهفته است. اعتقاد بر این است که کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. در اینجا به برخی خواص زردچوبه اشاره می کنیم:

خواص آنتی اکسیدانی

زردچوبه ممکن است با خنثی کردن رادیکال های آزاد به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کمک کند. به نظر می رسد رادیکال های آزاد در تعدادی از بیماری های مزمن، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها نقش دارند.

خواص ضد التهابی

التهاب مزمن، عامل اصلی در بسیاری از بیماریها مانند بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت، سرطان، بیماری آلزایمر، کولیت اولسراتیو و آرتریت روماتوئید است.

علاوه بر این، زردچوبه برای سایر بیماری ها از جمله عفونت های تنفسی، آلرژی ها، بیماری های کبدی، افسردگی و کاهش وزن تبلیغ می شود. با این حال، شواهد برای استفاده از زردچوبه برای این موارد قوی نیست زیرا مطالعه ی زردچوبه و کورکومین چالش برانگیز است. مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه(NCCIH) ، می گوید: کورکومین ناپایدار است و دسترسی زیستی پایینی دارد، به این معنا که مقدار زیادی از آن به جریان خون نمی رسد. همچنین، فرآورده‌های کورکومین می‌توانند از نظر ترکیب متفاوت باشند یا ممکن است حاوی مواد دیگری باشند که این موارد مطالعه ی زردچوبه و کورکومین را برای محققان سخت‌تر می‌کند.

آیا مکمل های زردچوبه می توانند به دیابت کمک کنند؟

با توجه به خواص زردچوبه، برخی از محققان بر این باورند که زردچوبه می تواند از راه های مختلفی به افراد مبتلا به دیابت کمک کند. یک مقاله مروری منتشر شده در مجلهEvidence-Based Complementary and Alternative Medicine  در سال 2013 با مرور بیش از 200 مقاله تحقیقاتی که بر ارتباط زردچوبه و کورکومین با دیابت متمرکز بودند، نشان داد که زردچوبه یا کورکومین ممکن است به موارد زیر کمک کنند:

· مدیریت قند خون

· کاهش مقاومت به انسولین

· جلوگیری از بیماری کبد چرب

· کاهش سطح کلسترول تام وکلسترول بد یا LDL.

· احتمالاً پیشگیری از عوارض دیابت، مانند نوروپاتی و بیماری کلیوی.

بیشتر مطالعاتی که در این مرور بررسی شدند، بر روی موش ها انجام شده بود نه انسان ها، اما مطالعاتی وجود دارد که بر روی انسانها انجام شده و یافته‌های امیدوارکننده ای را ارائه داده اند. به عنوان مثال، یک تحقیق بر روی افرادی که بیماری قلبی داشتند، نشان داد که مصرف روزانه ی 4 گرم کورکومین قبل و بعد از جراحی بای پس عروق کرونر، خطر حمله قلبی را در این افراد تا 65 درصد کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری بر روی 240 بزرگسال مبتلا به پیش دیابت انجام شد. پس از مصرف روزانه ی مکمل کورکومین حاوی 250 میلی گرم به مدت 9 ماه، هیچ یک از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا نشدند، در حالی که 16 درصد از گروه دارونما (غیرفعال) به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

آیا باید مکمل زردچوبه را مصرف کرد؟

به گفته ی مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، مکمل‌های زردچوبه از ریزوم خشک شده تهیه می‌شوند و معمولاً حاوی مخلوطی از کورکومینوئیدها هستند. تصور می شود که زردچوبه و کورکومین به طور کلی برای مصرف بی خطر هستند. اما مصرف مقادیر زیاد آن می تواند با عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، رفلکس اسیدی، اسهال، کم خونی، و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه، همراه باشد.

زردچوبه می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند اثر داروهای رقیق کننده خون را تقویت کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید، زردچوبه ممکن است خطر افت قند خون را افزایش دهد، همچنین زردچوبه ممکن است با سایر داروها مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمی درمانی، تداخل داشته باشد.

قبل از مصرف مکمل های زردچوبه یا کورکومین حتما با پزشک خود صحبت کنید. در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف آنها خودداری کنید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، کورکومین را "به طور کلی ایمن " می داند. سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه 1.4 میلی گرم زردچوبه به ازای هر پوند از وزن بدن را بی خطر می داند. اگرچه مقادیر زیاد آن می تواند مضر باشد. دوز شروع معقول ممکن است 500 میلی گرم یک بار در روز باشد. همچنین مصرف مکمل های زردچوبه، همراه با فلفل سیاه به تقویت جذب و قدرت تاثیرات آن در بدن کمک می کند. اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، به دنبال مکملی باشید که حاوی پیپرین(piperine)، ماده اصلی فلفل سیاه باشد.

اگر بعد از شروع مصرف مکمل زردچوبه یا کورکومین دچار عوارض جانبی شدید، مصرف آن را متوقف کنید و در صورت تداوم عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، هنگام مصرف هر نوع مکملی، قند خون خود را بیشتر بررسی کنید تا از تاثیر آن بر کنترل دیابت خود مطلع شوید.

اگر تمایلی به مصرف مکمل زردچوبه / کورکومین ندارید، به اضافه کردن زردچوبه به رژیم غذایی خود فکر کنید. پودر زردچوبه را می توانید به غذاهایی مانند تخم مرغ همزده، برخی از پلوها، سوپ و خورش و حتی اسموتی ها اضافه کنید. همچنین می توانید چای زردچوبه یا شیر طلایی را امتحان کنید. از آنجایی که زردچوبه می تواند طعمی قوی داشته باشد، مقداری را که استفاده کنید که خوردن آن برای شما راحت باشد، بهتر است مصرف آن را با بیش از یک قاشق چای خوری شروع نکنید، سپس مصرف آن را به مرور زمان به مقدار هدفتان نزدیک کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/healthy-living/nutrition-exercise/can-diabetics-take-turmeric-supplements/